21
marzec
2020

Maciej i Tekla Palutkiewicz z XIX wieku i ich historia

Co wiemy o Maćku Palutkiewicz, który żył w latach 1842-1881 i jego żonie Tekli Palutkiewicz z Grzybowskich ur. 1838-40; zmarłej 1879. Śladami przodków.

Maciej Palutkiewicz urodził się w 1842 roku w Częstochowie, żył 39 lat - zmarł 16.01.1881 roku w Warszawie. Rodzice to Jan (18xx - 18xx) i Katarzyna (1816-1886) z Borowskich. Żona Tekla z Grzybowskich (1838-40 - 1979). Ślub Maćka z Teklą w 14.11.1868 roku. Niestety w dniu 05(06).10.1879 w wieku 39(41) lat Tekla zmarła . Pogrzeb żony był niecałe dwa lata przed śmiercią Maćka. Córka urodziła się w 31.12.1965 roku (3 lata przed oficjalnym ślubem innocent) i pewnie w związku z wyjątkowym dniem otrzymała na imię SYLWESTRA.  W dniu śmierci ojca miała tylko 16 lat. Po śmierci rodziców opiekę nad nią sprawowała zapewne babcia Katarzyna Borowska, która zmarła w 1886 roku zostawiając 21 letnią Sylwestrę bez bliskich. Sylwestra w wieku 22 lat w roku 1887 (sześć lat po śmierci Maćka, rok po śmierci babci Katarzyny) wzięła ślub z Józefem Adamkiewiczem (1850-1910). Pan młody w dniu ślubu miał 37 lat. Prawdopodobnie byli małżeństwem przez 23 lat do jego śmierci w wieku 60 lat. Sylwestra wówczas miała 45 lata i zapewne żyła. Grób Maćka, Tekli i Józefa jest na Powązkach w Warszawie. Maciek musiał być człowiekiem zaradnym, miał w posiadaniu nie tylko place w Warszawie ale i sklep z alkoholem. Niestety ślad po Sylwestrze się urywa może z czasem gdzie ktoś dopisze dalszy ciąg. W każdym razie poszukiwania  trwają dalej    

Odnalazłem: Akt ślubu Maćka i Tekli, Akt urodzenia ich córki Sylwestry, Akt zgonu Tekli żony Maćka, Akt zgonu Maćka, Akt ślubu Selwestry i Józefa Adamkiewicza (oryginalne skany dokumentów z tłumaczeniem z języka rosyjskiego dostępne pod linkiem). W gazetach z tamtych czasów mamy informacje o prowadzeniu przez Maćka sklepu z alkoholem, pogrzebie Katarzyny oraz ogłoszenie w Gazecie Sądowej o sprawie spadkowej po śmierci Maćka. W wydawnictwach cyklicznych dotyczących mieszkańców Warszawy informacje o miejscach pobytu i nabytych przez niego nieruchomościach. Ostatnim elementem układanki jest grób rodzinny na Powązkach.

Na podstawie daty i miejsca urodzenia 31.12.1865 jego Córki, możemy przypuszczać, że Maciek przybył do Warszawy najpóźniej w roku 1865 w wieku 23 lat. Córka Sylwestra urodziła się w parafii św. Aleksandra 31.12.1865 roku. Pierwsza pisana wzmianka o pobycie Maćka w Warszawie pochodzi z roku 1868. Maciek wziął wówczas ślub z Teklą Grzybowska matką Sylwestry także w kościele św. Aleksandra na placu Trzech Krzyży i zamieszkał u niej Nowym Świcie 7 (adres hipoteczny 1271). Niestety zabudowa nie przetrwała, ponieważ w latach 1878-79 na miejscu oficyn została wzniesiona czteropiętrowa kamienica. Jeszcze wcześniej w tym miejscu istniał dwór marszałkowej wielkiej koronnej księżnej Lubomirskiej6)
Plac Trzech Krzyży i kościół św Aleksandra były inspiracją dla wielu artystów oraz stanowiły miejsce ważnych wydażeń. Poniżej ilustracje co się działo i jak zmieniało się otoczenie.
Zwracam szczególną uwagę na dwie grafiki
  • pierwsza to Brama Triumfalna z roku 1809 roku. Napis na górze "WODZOWI Y WOJSKU ZWYCIĘZKIEMU WDZIĘCZNI OBYWATELE", poniżej nazwy trzech miejscowości; RASZYN, GROCHÓW, GÓRA i podobizny Chodkiewicza (po lewej) i Żółkiewiskiego (po prawej)
  • druga grafika przedstawia "transport publiczny" w roku 1858 czyli omnibus (wieloosobowy pojazd zaprzężony w konie). Tras było kilka, między innymi: z Placu Zamkowego na Pragę, do rogatek wolskich, na plac Ujazdowski, do Wilanowa. Na ilustracji mamy linię pomiędzy placem Krasińskich a placem Trzch Krzyży

  • 1785 Plac Trzech Krzyży - Nowy Świat Vogel

  • 1809 Brama Triumfalna zaprojektowana przez Jakuba Kubickiego wzniesiona na placu na powitanie wojsk polskich

  • około 1834 kościół św Aleksandra, źródło MBC
  • 1834 kościół św. Aleksandra,  źródło MBC
  • 1837 Plac Trzech Krzyży Marcin Zaleski; źródo Muzeum Warszawy

  • 1852 Widoki Warszawy rys z natury Gerson Et Lerue kościól św Aleksandra, źrodło MBC
  • 1858 Plac Trzech Krzyzy Omnibus warszawski Kossak; źródło My wirtual museum

  • 1859 Ceglinski Julian Koscio sw Aleksand MBC_

  • 1871 procesja w dzień Bożego Ciała na placu obok kościoła św_Aleksandra w Warszawie źródło MBC
  • 1880 Plac Trzech Krzyży, kościół św. Aleksandra; źródło MBC
  • 1887 Plac św. Aleksandra obraz Władysława Podkowińskiego; źródło Muzeum Warszawy
  • 1887 Na placu św. Aleksandra obraz Władysława Podkowińskiego źródło Muzeum Warszawy
  • Około 1895 Konrad Brandel plac Trzech Krzyży z kościołem św. Aleksandra
  • 1912 Plac i Kosciol sw aleksandra autor nieznany zrodlo MN

  • 1944 ponury cień samolotu robiącego zdjęcia Warszawy; źródło nieznane

Ilustracje powyżej przedstawiają zmiany jakie zachodziły przez wieki na placu Trzech Krzyży z kościołem św. Aleksandra

Małżonka Maćka - Tekla była kobietą interesów. W Przewodniku Warszawskim Informacyjno Adresowy na Rok_1869 na stronie 237/269pdf mamy informację "Grzybowska Tekla Nowy Świat 1271 -  Dystrybucye tabaczne".  oraz na stronie 275/307pdf "Grzybowska Tekla Nowy Świat 1271 -  Mydła i Świece (handele). Ciekawym jest to, że pod tym samym adresem zamieszkiwały też i inne panie o tym samym imieniu. Mianowicie Cesarska Tekla - akuszerka i Wolska Tekla - zajmująca się dystrybucją wyrobów tabacznych tak jak Tekla Grzybowska żona Maćka. Przypadek?

W roku 1870 pod tym adresem mamy już zarejestrowaną działalność Maćka - informację, że zajmował się handlem towarami norymberskimi (tzn drobnym sprzętem domowegu użytku, drobną galanterią; handel obnośny) . Niedaleko mieszkania Maćka i Tekli mieścił się pod numerem 1249 od 1865 roku słynny zakład fotograficzny K Brandel Może Maciek, Tekla albo Sylwestra zostali uwiecznieni na jednej z jego fotografii. Niedaleko Maćka i Tekli w owym czasie mieszkał także Stanisław Moniuszko pod numerem 1258a. Na zdjęciu poniżej pozwoliłem sobie Maćka ubrać w szczotki, gdyż adres zamieszkania przed ślubem to 467 a pod numerem 467b (Senatorska 18) mieściła się Fabryka Szczotek FEJSTA. Czyli tuż obok. Niestety nie mamy potwierdzonych fotografii Maćka, Tekli lub Sylwestry.

 
  • Może tak Maciek wyglądał w pracy

    Tak mógł wyglądać Maciek w pracy. W końcu był domokrążcą. Oczywiście nie jest to wizerunek Maćka ale znaleziona reklama

  • Maciek I Tekla Zakochani Zart

    Zmiana wizerunku. Maciej ogolił się, wykąpał, ubrał. Pora na amory. Niestety nie jest to zdjęcie Maćka i Tekli tylko innej pary

  • 1897 zdjęcie uśmiechniętego chłopca.

    Zdjęcie Sylwestry? - no niestety nie. Portret jest z 1897 roku i przedstawia śmiejącego się siedmioletniego syna znanego fotografa Konrada Brandla. Chłopiec ma na imię Seweryn. Źródło Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy.

Interesy Maćka i Tekli szły zapewne dobrze, bo w krótkim okresie czasu w roku 1871 został właścicielem działki o numerze 1445g przy ulicy Leopoldyny. Niedaleko działki Maćka mieściła się pod numerem 1446 Fabryka Wyrobów Tytoniowych (róg Hożej i Marszałkowskiej). Może kupując wyroby tytoniowe dla Tekli dowiedział się o możliwości zakupu parceli.   W 1879 roku mamy informację za "Kalendarzem Warszawskim Ilustrowanym" że do działki 1445g została dołączona działka 1445h. Jako adres podana jest ulica Leopoldyna 5 (działka 1445gh). W tym roku niestety umarła żona Maćka. Wkrótce tez Maciek sprzedał działkę 1445h, W dostępnych dokumentach do roku 1892 roku właścicielem działki 1445g jest Palutkiewicz a następnie małżeństwo Adamkiewicz (małżeństwo Sylwestry i Józefa Adamkiewicz). Kolejnym właścicielem działki został fabrykant Adolf Witt (podobno nabyłł ją w 19891 roku) a kamienica przez niego zbudowana jest uznawana obecnie za zabytkową. Służyła także jako dekoracja w kilku znanych filmach między innymi „Pianista” Romana Polańskiego. 

W tabeli poniżej informacje z poszczególnych lat. Dla osób zainteresowanych pod linkami udostępnione  są pełne źródłowe dokumenty. Na przestrzeni lat nazwisko było też przekręcane na Palukiewicz, Palkiewicz i Paluszkiewiacz.


  • 1870 r.
    "PRZEWODNIK WARSZAWSKI INFORMACYJNO ADRESOWY". Notka na stronie 273. Dwa lata po ślubie Maciek mieszkał na Nowym Świecie pod numerem 7. Zawodowo zajmował się handlem artykułami norymberskimi czyli drobnym sprzetem do użytku domowego jak galanteria, zabawki. Prawdopdobnie prowadził działność obwoźną lub obnośną. Wtedy też chyba poznał swoją zonę Teklę. Zakochał się z wzajemnością sprzedając jej wstążki, guziki, nici itd.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1871 r.

    "JÓZEFA UNGERA KALENDARZ WARSZAWSKI ILUSTROWANY". Pierwsza  wzmianka, że  właścicielem 1445g jest Maciejek Palutkiewicz. Tu stary adres czyli ul. Wielka przed zmianą na Leopoldyny 5. Adres obecy Emilii Plater 9/11

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1873 r.
    "PRZEWODNIK PO WARSZAWIE I JEJ OKOLICACH". Na stronie 291 dokumentu pdf nowe miejsce zamieszkania Maćka z informacja, ze jest to Hoża 8 i numer posesji 1445g. Dzisiejszy adres to Emilii Plater 9/11. Tą nieruchomość Maćiek posiadał do końca życia. Poniżej lokalizacja nieruchomości

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1877 r.

    "Józefa Ungera Kalendarz Warszawski Ilustrowany" Na stronie 302 załączonego dokumentu pdf jest informacja o zmianach w posiadanych nieruchomościach. Dotychczas Maciek był właścicielem posesji 1445g. Teraz mamy jak we wcześniejszych dokumentach nieruchomość 1445g z adresem Hoża 8 (jeszcze bez numeru policyjnego) i nową 1445gh z adresem Leopoldyny 6. Tu także mamy przekręcone nazwisko Maćka, gdzieś zniknęła literka "t".

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1879 r.
    "JÓZEFA UNGERA KALENDARZ WARSZAWSKI ILUSTROWANY". Na stronie 310 dokumentu pdf, numer posesji 1445g oraz nowa działka 1445h. Adres Leopoldyna_5. Dla działki 1445g dzisiejszy adres to Emilii Plater 9/11. Nieruchomość 1445h w krótkim okresie zmieniła właściciela. Poniżej lokalizacja nieruchomości. W tym roku umarła też żona Maćka. .

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1880 r.

    "JÓZEFA UNGERA KALENDARZ WARSZAWSKI ILUSTROWANY". Na stronie 317 dokumentu pdf, działki 1445g i 1445h. Adres Leopoldyna_5. Dla działki 1445g dzisiejszy adres to Emilii Plater 9/11. Nieruchomość 1445h w krótkim okresie zmieniła właściciela. Poniżej lokalizacja nieruchomości.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1881 r.
    "RAFALSKIEGO WARSZAWSKI ROCZNIK ADRESOWY". Na stronie 222 dokumentu pdf, działki 1445g we własności Maćka. Działka 1445h zmieniła właściciela na rzecz p.Horedyńskiego. W roku 1881 Maciek niestety zmarł. Selwestra w wieku 18 lat została bez rodziców. W tym roku zostało zamieszczone ogłoszeenie w Gazecie Sądowej o postępowaniu spadkowym. Dla działki 1445g dzisiejszy adres to Emilii Plater 9/11. Poniżej lokalizacja.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1881 r. - spadek

    Mamy też w Gazecie Sadowej nr 39 z 12 września 1881 roku na stronie 317 ogłoszenie dotyczące prowadzonej po śmierci Macka sprawie spadkowej. Potwierdza to, ze Maciek był właścicielem działki 1445g. 

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1882 r.

    "RAFALSKIEGO WARSZAWSKI ROCZNIK ADRESOWY". Rok po śmierci Maciek w dalszym ciągu figuruje on na stronie 222 dokumentu pdf jako właściciel W dokumentach jeszcze nie następiła zmiana. Prawdopodobnie sprawa spadkowa o, której mamy informacje w Gazecie Sądowej z 1981 roku jescze się nie skończyła lub nie zaktualizowano danych.Sylwestra w wieku 18 lat została bez rodziców pod opieką babci Katarzyny. Dla działki 1445g dzisiejszy adres to Emilii Plater 9/11. Poniżej lokalizacja nieruchomości.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1887 r.

    KALENDARZ "WIEKU" ILUSTROWANY NA ROK ZWYCZAJNY 1887. Sześć lat po śmierci Maćka. Na stronie 254 w dalszym ciągu informacja o własności placu. W kolejnych latach nieruchomość zostanie przepisana na małżeństwo Adamkiewiczów (Sylwestry i Józefa). Plac oznaczony jako niezabudowany. Co jeszcze ważne to, ze właścicielem przyległej nieruchomości 1445k jest Adolf Wit, przyszły posiadacz nieruchomości po Maćku.  

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1888 r.

    "JÓZEFA UNGERA KALENDARZ WARSZAWSKI ILUSTROWANY".  Kolejny rok. No i tu mamy przekręcone nazwisko. W dokumencie Maciek tym razem jest  Paluszkiewiczem. Informacja na stronie

     

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1890 r.

    KALENDARZ "WIEKU" ILUSTROWANY NA ROK ZWYCZAJNY 1890

    Na stronie 198 mamy jako właściceli nieruchomości 1445g małżeństwo Adamkowiczów. Czyli małżeństwo Sylwestry i Józefa

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1891 r.

    "JÓZEFA UNGERA KALENDARZ WARSZAWSKI ILUSTROWANY". Na stronie 203 właścicielem posesji 1445g jest małżeństwo Adamkiewiczów (Sylwestry Palutkiewicz z Józefem). Zwracam uwagę, ze tu już nazwisko napisano poprawnie - w stosunku do roku 1890.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu

  • 1893 r.

    KALENDARZ "WIEKU" ILUSTROWANY NA ROK ZWYCZAJNY 1893. Ostatni wpis na stronie 243 w którym właścicielami posesji 1445 g jest małżeństwo (pisane z błędem) Adamkiewiczów *Sylwestra Palutkiewicz córka Maćka i Jóżef Adamkiewicz). W kolejnych latach są wpisy o tym, ze właścicielem jest Adolf Witt.

    Pełne wydanie przywołanego dokumentu


Ulica Leopoldyny została wytyczona w 1871 roku. W tym roku przystąpiono do parcelizacji  terenu i wydzieleniu działek hipotecznych.  Adres Leopoldyna 5 (działki o numerze 1445g) mieści się przy dzisiejszej ulicy Emilii Plater 9/11.

 
  • 0 mapa okolic e1445g przed podzialem 1867
  • 1 emilii plater 9 zdjecie zanaczenie
  • 2 leopoldyny dzialka 1445g emilii plater 9 11
  • 3 leopoldyny dzialka 1445g emilii plater 9 11 nakladanie end
  • 4 2016-02-23 200543
  • 5 ogloszenie witt
  • 0 mapa okolic e1445g przed podzialem 1867
  • 1 emilii plater 9 zdjecie zanaczenie
  • 2 leopoldyny dzialka 1445g emilii plater 9 11
  • 3 leopoldyny dzialka 1445g emilii plater 9 11 nakladanie end
  • 4 2016-02-23 200543
  • 5 ogloszenie witt

Jeśli chodzi o kolejne Maćka interesy to wiemy, ze prawdopodobnie przestał zajmować się handlem towarami norymberskimi i rozpoczął działalność handlując alkoholem..

Ogłoszenie o sprzedaży alkoholu na bazarze po numerem 17a

W 1975 roku 23 stycznia Maciej w ogłoszeniu zamieszczonym w Kurierze Warszawskim informuje, że zmienił dostawcę alkoholu. Od dnia 28 stycznia nawiązał współpracę z Destylarni Felicjana Jankowskiego i w związku z tym rozpoczął promocyjną wyprzedaż alkoholu ze starych zapasów. Targ powstał w 1818 roku po wyburzeniu Bramy Nowomiejskiej u zbiegu ulic Podwale i Nowomiejskiej (Gołębia). Adres działek to 168, 169. Czyli informacja o nowym biznesie Maćka. Akty zgonu Maćka i Tekli informują nas, że do pracy miał przez ulicę. Mieszkał wówczas pod adresem Nowomiejska 161. Poniżej mamy ilustracje jak wyglądał targ i dokładną jego lokalizacje. Wielce prawdopodobne to, że okno w piętrowej kamienicy na prawej grafice przy bazarze to witryna sklepu Maćka. Dom ten ma numer 17.

 
  • 1856 targ na Podawlu. Obraz autorstwa Marcina Zaleskiego. Źródło Muzeum Warszawy

    1856 targ na Podwalu. Obraz Marcina Zaleskiego. Widok w stronę Nowego Miasta; źródło Muzeum Warszawy.

  • Lokalizacja bazaru

    Lokalizacja targu na mapie z 1852 roku. Bazar na placu o numerach 168, 169. Obraz po lewej widok do góry, po prawej w dół; źródło MBC

  • 1869 ulica Nowomiejska, zwana także Gołębią; rysował z natury Wastkowski; źródło MBC

    1869 ulica Nowomiejska, zwana także Gołębią; rysował z natury Wastkowski. Widok w stronę Rynku; źródło MBC

Rejon Podwala i Nowomiejskiej zmieniał swoje oblicze  na przestrzeni lat. Na ilustracjach poniżej możemy prześledzić zmiany w czasach bliskich i dalszych Maćkowi. Przed czasami bazaru były tam bramy, a po został zbudowany budynek, który mamy na mapie z roku 1891 . Dziś okolica jest całkowicie zmieniona i w tym miejscu jest Barbakan. No i parę słów o ulicy Nowomiejskiej, zwanej także, na pewnym odcinku Gołębią. Jako, że ulica ta odgraniczała Starą Warszawę od tak zwanego Nowego Miasta, nosiła nazwę Nowomiejskiej, a potocznie w gwarze ulicy Gołębiej. W XVIII wieku Nowomiejska należała do ulic zamieszkałych przez najzamożniejszych: kupców, dygnitarzy, patronów sądowych. W Bramie Nowomiejskiej prowadzona była księgarnia Macieja Szczepańskiego, zaś w kamienicy Pod Złotym Orłem (Nowomiejska 12) jedna z pierwszych w Warszawie kawiarni Francuza P. Duvala. W okresie nieco późniejszym uliczka znana z szynków, traktierni i kawiarni.

Według podania, miał kiedyś znajdować się tam targ na gołębie. W starych zapiskach znalazłem też, że niejaki "Magier" pisał w swych pamiętnikach, nie wiadomo tylko na jakiej podstawie, jakoby pierwotnie zwano ją Głębią, czyli głęboką drogą, prowadzącą do bramy miejskiej, który to wyraz przeistoczono następnie na Gołębią.
 
  • Około 1925 Nowomiejska - w tym miejscu wznosi się obecnie Barbakan

  • Około 1960 Stare Miasto_z lotu ptaka - okolica barbakanu

  • 1785 kopia akwarel_Zygmunta Vogla. Widok Barbakanu i wejścia_do_mięsnych jatek

  • 1870 ruiny baszty na Podwalu za  Kłosy

  • 1870 plan sytuacyjny baszty za  Kłosy

  • 1891 Plan okolic dawnego bazaru, gdzie Maciek handlował alkoholem; źródło UM Warszawa

  • 1915 ul Nowomiejska widok w kierunku Starego Miasta Po lewej Piwnica Gdańska

  • 1920 Nowomiejska autor Bułhak Jan; źródło Muzeum Cyfrowe (NARODOWE)

 
Miejsce to było świadkiem wielu wydarzeń historycznych - ze względu na piękno języka pozwalamy sobie zacytować autora opis sprzed wieków.
"Brama Nowomiejska i pod Względem historyi ma niejedno ważne wspomnienie. Pamiętne zwłaszcza tutaj ostateczne rozstrzygnięcie odzyskania od Szwedów Warszawy, przy szturmie w r. 1656, który rozpoczął król Jan Kazimierz w dniu 1 lipca. Był to dzień skwarny, słońce straszliwie do piekalo i oblegający i oblężeni znużeni bojem, odpoczywali chwilowo dla nabrania nowych sił.
Wśród tego odpoczynku przy bramie Nowo-miejskiej, wojownicy polscy wypatrzywszy, że Szwedzi, zajęci posiłkiem, mniej są ostrożni, podeszli z cicha i nagle na nich uderzywszy, zdobyli bramę. Na ich okrzyk zwycięzki najbliższe chorągwie rzucają się na nieprzyjaciela i odrazu opanowują ulicę Nowomiejska, Dunaj, Krzywe Kolo i część rynku Starego Miasta.
Nic o tak pomyślnym szturmie nie wiedząc, z podziwieniem Jan Kazimierz, mający główną kwaterę w Ujazdowie, ujrzał parlamentarza szwedzkiego, przynoszącego warunki poddania Warszawy, które król chętnie przyjął i podpisał.
Po tem ostatniem świetnem wystąpieniu, nadeszły potem smutne czasy; kilkakrotne zajęcia miasta przez Szwedów i siedmiogrodzian, ogólny upadek, wśród którego mury i bramy zaniedbane zwolna niszczały, tak, iż w r. 1702 musiano rozebrać porysowaną i grożącą upadkiem wieżą, a raczej jej część zupełnie dla tychże powodów usunięto. Następnie mury przy bramie rozwalono w latach 1760-1768, cekhaus przeniesiono w r. 1769. Brama od ulicy Freta znikła w latach 1791—1794. Nakoniec ostatni jej ślad usunięto w roku 1818 i p;ac po niej, oraz przytykających budowlach, urządzony zaraz został dla handlarzy i przekupek, którym w r. 1819 wybudowano na tem miejscu sklepiki, zaś w roku 1870 wystawiono bazar.
Z obu stron Nowomiejskiej bramy, stały nadto rozmaite budowle miejskie i prywatne. Tu, gdzie teraz jest posesyą pod nr. 14, była kamienica, zwana kancelaryą wójtowską, a druga naprzeciwko, teraz pod Nr. 17, zwana kancelaryą radziecką. Tuż obok, W posiadłości pod nr. 15, niegdyś należącej do rodziny Szubalskich, odbywały się słynne W drugiej polowie XVII wieku bale publiczne, maskarady i tym podobne zabawy, urządzane przez dwóch głośnych wtedy przedsiębiorców, Salwatora i Hempla. W samej bramie mieściły się apteka i księgarnia Szczepańskiego, jedna z zamożniejszych."

 Co do rodziców to mamy informacją w Kurierze Warszawskim z 8 stycznia 1886 roku i gazecie WIEKI dotyczy śmierci matki Maćka. Nekrologi Katarzyna z Borowskich Palutkiewicz poniżej. 

 

Z nekrologów wynika, że Katarzyna urodziła się w roku 1816 i zmarła w wieku 70 lat (w pięć lat po śmierci Maćka). Nekrolog w w Kurierze Warszawskim zamieściła wnuczka - prawdopodobnie córka Maćka Palutkiewicza.

Historię Maćka, Tekli, Sylwestry pozostawiam nie zakończoną. W miarę zdobywania nowych materiałów będą uzupełnienia. Może ktoś z rodziny ma więcej informacji, a może ktoś, zechce przeszukać głębiej archiwa. W każdym razie myślę, że warto poznać jeszcze dokładniej historię ciekawych ludzi.

Literatura:

1. Ogłoszenie nr 1034. Kurier Warszawski nr 26 z dnia 23 stycznia 1875 r.

2. K. Wł. Wójcicki. Kłosy nr 261 z dnia 18 czerwca 1870 roku. Artykuł "Dawne warowne mury Warszaw" str. 404-405

3. Maksymilian Baruch. Warszawa Średniowieczna. Dawne Mury Warowne Miasta Starej Warszawy. Towarzystwo Miłośników Historii. Warszawa 1929

4. Dzielnica Staromiejska W Warszawie : 1 Szkice historyczno-obyczajowe Franciszka Maksymiliana Sobieszczańskiego. 1920

5. Nekrolog z Kuriera Warszawskiego nr 8b z dnia 8 stycznia 1886 roku

6. FUNDACJA WARSZAWA1939.pl - Nowy Świat 7

 

Opracowując historię Maćka i Tekli korzystałem z materiałów archiwalnych dostępnych w Mazowieckiej Bibliotece Cyfrowej, Cyfrowym Muzeum Narodowym, Cyfrowej wersji Muzeum Warszawy i ze stron www.polona.pl, www.genealodzy.pl, www.mapa.um.warszawa.pl W związku z wykorzystaniem w większości materiałów z XIX wieku nie powinno nastąpić naruszenie praw autorskich. Jeśli jednak zostały by naruszone to uczyniłem to nieumyślnie i dokument zostanie skorygowany.

Author; Kazimierz Palutkiewicz Categories: Wszystkie, Genealogia

About the Author

  • Start
  • Genalogia
  • Maciej i Tekla Palutkiewicz z XIX wieku i ich historia

Wchodząc na strony http://www.odbiory.pl wyrażają Państwo zgodę na umieszczanie na komputerze danych w postaci plików tzw. cookies, Pozwali to nam na automatyczne rozpoznanie Państwa komputera podczas następnego wejścia na strony www.odbiory.pl. Pliki cookies pozwolą przykładowo zachować wygląd witryny zgodny z upodobaniami bez konieczności dokonywania czynności od początku każdorazowo. Pliki cookies mogą też być wykorzystywane przez współpracujących z nami reklamodawców, a także przez narzędzie Google Analytics, które jest przez nas wykorzystywane do zbierania statystyk. W przypadku braku zgody z Państwa strony na otrzymywanie cookies a chęci korzystania ze stron www.odbiory.pl należy zmienić konfigurację przeglądarki internetowej w taki sposób by blokowała lub usuwała pliki tego typu, lub ostrzegała za każdym razem przed ich zapisaniem. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko »